dimecres, 19 d’abril de 2017

Projecte d’Hort a l’escola Garbí Pere Vergés de Badalona. Som el què mengem


A l’escola Garbí Pere Vergés de Badalona els alumnes de quart de primària  són els que tenen cura de l’hort de l’escola. Al llarg del curs escolar hi van una hora setmanal en grup partit, amb el suport tècnic del senyor Julio i els tutors de les classes, a tenir-ne cura. La consigna és “explicar bé i intervenir poc, i observar molt”.
De fet, més que tenir-ne cura, els nois i noies són els màxims responsables de totes les fases de l’hort: la neteja, la preparació, la sembra, el manteniment i la collita. Ja que en totes aquestes fases el senyor Julio i els tutors presenten els processos de treball i són els nois els qui s’organitzen en grups per dur-los a terme. Així doncs, a partir de l’observació i els coneixements,  ells decidiran quines són les feines de manteniment de cada una de les zones de l’hort i com s’organitzen per dur-les a terme. Les decisions que van prenent aniran configurant el procés de l’hort i en cas de no donar bons resultats s’analitza el perquè. Es recull el procés en un dossier que inclou recollida de dades, calendari, tipus d’eines, cròniques de processos.


Aquesta forma de treballar posa al centre del procés al nois, fent-los plenament responsables i ajudant-los a fer créixer en responsabilitat i autonomia personal.
A l’hort es fa un treball transversal ja que permet escriure, aprendre a recollir dades,  fer anàlisis estadístics de resultats, aprendre a gestionar el calendari, fer esbossos i croquis de processos de treball, entre d’altres.
Aprofitem l’oportunitat de l’hort per convidar a les altres classes de l’escola a fer activitats per gaudir de l’hort de la mà dels propis nois de quart. Per exemple, quan es sembra es convida als nens i nenes de primer que participen del procés i poden veure’n els resultats. Amb els nens i nenes de segon de primària, quan fan el treball dels oficis, baixen a l’hort a viure l’ofici de pagès. És a dir, l’hort és un recurs que està centrat en quart de primària però entra en programació a tots els cursos de primària.
El senyor Julio insisteix en fer el tast dels productes, sempre que sigui possible, in situ i en cru. Entendre els gustos, de forma vinculada a l’emoció del procés i resultat, és una estratègia per incorporar nous gustos i despertar sensacions.
Mengem el que collim. Les collites s’exposen, es reparteixen i algunes es porten a la cuina perquè el senyor Paco, el nostre cuiner, les cuini, com es fa amb les faves, i ho puguem tastar tots.


El projecte conclou amb una exposició que organitzen els nois i noies per explicar les eines, processos i collites als pares. Els nois fan grups i preparen la visita en català, castellà i anglès.
El curs passat els nois i noies de quart es van presentar al concurs Videomat. Aquest concurs pretén que els alumnes treballin una aplicació a la seva vida quotidiana d’aspectes treballats en l’assignatura de Matemàtiques. En aquest vídeo guanyador els nostres alumnes treballaven de manera competencial quin seria els nombre d’alumnes que podran dinar amb la collita de faves de l’escola explicant tot el procés de plantat, cura de les plantes, recol·lecció i finalment, la preparació del plat.

Aquí teniu el vídeo, que pensem que pot il·lustrar bé tot el que hem intentat reflectir en aquest article.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada