dimarts, 19 d’abril del 2016

L’escola ambientalitzada, fem-nos veure-verda 


Del que us parlarem no és pas una novetat en si, però com que ens sembla un punt clau en el procés de conscienciació en els entorns escolars ens agradaria compartir amb vosaltres com ho fem a l’escola Garbí Pere Vergés.

A l’escola fem visibles les bones pràctiques de la mà dels mateixos autors, els nois i noies de l’escola.  I és per això que totes les accions les fem presents en el nostre entorn assenyalant-les per promoure les bones pràctiques, o recollint-ne l’experiència en forma de quadern a la biblioteca de l’escola.

Un exemple seria l’acció de plantes apadrinades de Primària en la qual cada grup de primària elabora el quadern amb el seu seguiment de la planta apadrinada, i els nois de l’ESO hi participen organitzant l’activitat. En acabat el material queda a disposició de tota l’escola. Juguem a tres bandes, autors, organitzadors i l’escola.

Una altra mostra d’aquesta idea seria la campanya de senyalització de bones pràctiques, a càrrec del mateixos nois i noies. Prendre consciència entre iguals de la necessitat de fer-ho bé.                                                                     


 



Com podeu veure, no expliquem res que sigui innovador, però volem remarcar  el fet que siguin els mateixos a qui va dirigida l’acció qui la publicitin pot ser clau per integrar ja que és una oportunitat per fer diagnosi dels punts a millorar i de repensar com explicar-los i assenyalar-los.


Seguint amb la idea de fer-nos conscients per l’acció, fent-ho visible, aquest curs hem inaugurat el Punt Verd. Li hem donat rellevància i el cuidem entre tots. Aquest espai fa visible i entra en agenda el tema dels residus, donant molt de joc per parlar i treballar les bones pràctiques.

En aquest punt hi recollim piles, paper, plàstic, oli i taps. L’oli i el taps amb caràcter solidari ja que van a parar a entitats que donen suport a col·lectius
fràgils.
Tanmateix hem incorporat la bústia verda per tal de recollir les idees del col·lectiu i suggeriments


 

Amb els taps, de moment en portem 50.526 de recollits, enguany en farem l’ecodrac de Sant Jordi i  després els donarem a la fundació El Maresme. 
Us mostrem la gràfica de recollida de taps on s’evidencia la participació de tots els grups de l’escola. El procés ens ha permès parlar del residu i el seu potencial com a recurs material i de valor  social.

També al llarg del curs anem treballant de forma transversal el tema de la reducció i aprofitament dels residus. Una de les accions en aquesta direcció és la que anomenem Reutilitz_Art, al llarg del segon trimestre els nois han portat objectes fets amb material de rebuig i això ens dona l’oportunitat de parlar de la necessitat de reduir i reutilitzar. Que estiguin exposats visibilitza la idea i li dona ales a la participació



També enguany visibilitzarem la riquesa d’espècies  del nostres espais verds escolars assenyalant-les amb un nou sistema de QR, amb la fitxa tècnica de cada element vegetal, de forma que en acabat el curs els nostres jardins tindran veu pròpia i podrem fer-ne visites per conèixer les espècies que hi tenim.



L’hort presideix l’ambientalització d’espais verds i és l’espai on veiem que som el que mengem i entenem els cicles de la vida. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada