L’escola ambientalitzada, fem-nos veure-verda
Del que us parlarem no és pas una
novetat en si, però com que ens sembla un punt clau en el procés de
conscienciació en els entorns escolars ens agradaria compartir amb vosaltres
com ho fem a l’escola Garbí Pere Vergés.
A l’escola fem visibles les bones
pràctiques de la mà dels mateixos autors, els nois i noies de l’escola. I és per això que totes les accions les fem
presents en el nostre entorn assenyalant-les per promoure les bones pràctiques,
o recollint-ne l’experiència en forma de quadern a la biblioteca de l’escola.
Un exemple seria l’acció de
plantes apadrinades de Primària en la qual cada grup de primària elabora el
quadern amb el seu seguiment de la planta apadrinada, i els nois de l’ESO hi
participen organitzant l’activitat. En acabat el material queda a disposició de
tota l’escola. Juguem a tres bandes, autors, organitzadors i l’escola.
Una altra mostra d’aquesta idea
seria la campanya de senyalització de bones pràctiques, a càrrec del mateixos
nois i noies. Prendre consciència entre iguals de la necessitat de fer-ho
bé.
Com podeu veure, no expliquem res
que sigui innovador, però volem remarcar
el fet que siguin els mateixos a qui va dirigida l’acció qui la
publicitin pot ser clau per integrar ja que és una oportunitat per fer diagnosi
dels punts a millorar i de repensar com explicar-los i assenyalar-los.
Seguint amb la idea de fer-nos conscients
per l’acció, fent-ho visible, aquest curs hem inaugurat el Punt Verd. Li hem
donat rellevància i el cuidem entre tots. Aquest espai fa visible i entra en
agenda el tema dels residus, donant molt de joc per parlar i treballar les
bones pràctiques.
En aquest punt hi recollim piles,
paper, plàstic, oli i taps. L’oli i el taps amb caràcter solidari ja que van a
parar a entitats que donen suport a col·lectius
fràgils.
Tanmateix hem incorporat la
bústia verda per tal de recollir les idees del col·lectiu i suggeriments
Amb els taps, de moment en portem 50.526 de recollits,
enguany en farem l’ecodrac de Sant Jordi i
després els donarem a la fundació El Maresme.
Us mostrem la gràfica de recollida de taps on s’evidencia la
participació de tots els grups de l’escola. El procés ens ha permès parlar del
residu i el seu potencial com a recurs material i de valor social.
També al llarg del curs anem treballant de forma transversal
el tema de la reducció i aprofitament dels residus. Una de les accions en
aquesta direcció és la que anomenem Reutilitz_Art, al llarg del segon trimestre
els nois han portat objectes fets amb material de rebuig i això ens dona
l’oportunitat de parlar de la necessitat de reduir i reutilitzar. Que estiguin
exposats visibilitza la idea i li dona ales a la participació
També enguany visibilitzarem la riquesa
d’espècies del nostres espais verds
escolars assenyalant-les amb un nou sistema de QR, amb la fitxa tècnica de cada
element vegetal, de forma que en acabat el curs els nostres jardins tindran veu
pròpia i podrem fer-ne visites per conèixer les espècies que hi tenim.
L’hort presideix l’ambientalització d’espais verds i és
l’espai on veiem que som el que mengem i entenem els cicles de la vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada